Wednesday, September 2, 2009

Merdeka...Cuti....Kebun....

Salam kawan-kawan....sihat ke semuanya ? Dah puas kibar bendera....?

Sempena cuti hari kemerdekaan, Isnin lalu....ada yg mengambil kesempatan pergi shopping, maklumlah hari raya dah dekat...mungkin ada yg balik kampung menyambut puasa dengan keluarga...dan mungkin ada yg bersantai-santai...berehat-rehat di rumah.
Tapi, Abg Din ambil kesempatan membersihkan kebun. Nak pergi shopping, modal macam tak de je....nanti-nantilah.

Ini...anak kangkung yg Abg Din semai 4 hari lalu....kejap lagi kena nyum nyum la tu....cuaca hujan begini, mempercepatkan pertumbuhannya.

Jagung yg ditanam sebulan yg lalu....

Closed up.....sudah berbunga. Ini bukan benih yg Abg Din beli itu hari tau...Ermmm, benih tu belum berkesempatan di tanam lagi....dan ianya dari jenis yg berbeza.

Ini pula, pokok kacang tanah....saje je test tanam.....

Closed up....sebaya dengan pokok jagung yg di atas....kalau direbus, enak juga....

Dengan berkebun, dapat mengeluarkan peluh....badan pun boleh sihat kan?

" ..... berhati-hatilah dengan etika berpuasa agar kita tidak tercicir akan ganjarannya... "

Pinnn pinnn...ponn ponnnnnnnn  !!!!!


48 comments:

dark said...

dengki..dengki..dengki..huhuu..cmne pokok kacang tu kuarkan kacang ye bang din?nnt post gambar die yea..plz..hehehe..salam bang din..

Shahrul (Nama Sebenar) said...

abgDin,

alhamdulillah.
saya sihat.
(menjawab soalan abg din di awal entri. hehehe)

wow.
bole tahan ye kebun abg din.
katne kebun tu?
bape ekar?

nanti.
pokok jagung tu dah berbuah.
hulur-hulur la ye kat ukm ni.

:)

ya.
dengan berkebun badan sihat.
hindar penyakit.
(sama la plak hobi kita)
tapi saya suka tanam sayur dan pokok bunga.

yginsaf4 said...

salam ramadhan abang dinlori ittewww..

TerubukMasin said...

wah..ni kira bgus gk abgdin..
berkebun lae elok..
dh tentu ada hasil..

Lya Colours said...

pon pon abg din
rajinnye bercucuk tanam
bagus la berbudi pada tanah

kenari said...

salam abg din, iskk iskk iskkkk rajin sungguh abg din ni. tanaman subur menghijau, tanah bakar ke tu.
puas la anak2 abg din nnti mkn jagung bakar @ rebus, kacang tanah pun sodap direbus, mkn panas2 nyumm nyummm...

seroja jingga said...

cayalah abng din..gemuk gemuk lak tu sume..abag din memang sempoi..tak ramai yang suka berkebun ni..makan je yanag ramai..salam singgah

Ayah Aiman (A^A) said...

hobi masa lapang yg amat baguz trutamanya dizaman kemelesatan ekonomi...

lps nie bh jimat duit dapur& boleh cover duit kenaikan minyak...

syabas PM Najib; Rakyat D'dahulukan, Pencapaian D'utamakan...

Boneka tak sakit said...

hohohohoh berkebun lagi! dasyat tol rajin.. org utara ka nie??

kebanyakan org utara rajin2

FIRZA said...

salam abg din....cantik jagung yg abg din tanam tu.....nmpak mcm luas tanahnya....

berbudi pd tanah, insyaAllah sangat berkat hasilnya abg din......respek abg din....

blueCITY said...

salam bang dins,
wahhhhhhhhhhh hebat hebat hebat
inilah hasil kalo kita berbudi pada tanah.. akan ada hasilnya..

best best
tahniah!!
bila nak shoping? leh kenen2 hahah

dotblogspotdotkom said...

lps nih blh la makan jagung rebus + kacang rebus abg dins...huhuhuhu

phalla said...

Hello your site is great, I am happy to be here with friends here, could you exchange my link?
I hope you could put my site in to your blog list and
I will do the same,,
here is my site

http://khmerlovenews.blogspot.com/
Phalla
Cheer

Ary said...

wah..wah..wah..tangan sejuk nih... menjadi pokok2 nyer... leh bg ary seikat... =p

wifenavy said...

Waa... ni baru betul berkebun.. nampak hasilnya..kengkawan lain sibuk berkebun kat dlm game Farmville di facebook....

Abg Din said...

to dark : nenas camne.. nama pun kacang tanah... kacangn keluar mcm ubi.. dlm tanah...

to shahrul : tanah sebelah umah je...
tanah org tak di usahakan...dpd semak... abgdin langgar je.. mintak2 dihalalkan...

to ygin : u to.. org joho ye...

Abg Din said...

to terubuk masin : jgn biarkan masa berlalu begitu saja... cari akal untuk mengisikannya...

to lya C : ada org cakap takda masa.... masa kena cari.. betul kan?

to kenari : tanah tu tanah gambut....ari tu masa musim panas,abgdin bakar tanah tu... abis masuk tv.. jerebu.... memang adat org di kawasan ini, bakar tanah... utk dptkan baja free...hehehe... TANGKAPPPP...

Abg Din said...

to seroja J : gemukkkk.. sb tanah dah diolah, sebelumnya...

to AA : memang menjimatkan... marilah kawan2 berjimat cermat...

to boneka TS : abgdin org selangor 27th... asal joho...

Abg Din said...

to firza : kalau jaga betul2 mmg nampak cantik bila tumbuh.....

to bluecity : shopping? nampak2nya mcm takde je...

to dot : rebussss... panas2 jg gigi..

Abg Din said...

to phalla : sure... i m just a lorry driver... any mistake..pls give an apologise...

to ary : tak susah ary , korek2 lobang sikit tanam je biji jagung tu.. tengok jgn sampai kena makan semut...

to wife N : abgdin pun saja main2.. dapat la makan dgn puasnya....

Ary said...

memang tak susah, ary tau..tapi...tangan nih panas. tanam apa pun pokok mati..huhu... kalau bab menjual blehlah... :) syabas abang din, tentu x susah anak bini abang din nanti, kurang2 pun lauk dah de... :)

Shahrul (Nama Sebenar) said...

abg Din,

oh.
tanah orang ya.
rasanya lebih baik abg mintak kebenaran tuannya dulu.
almaklumlah bukan harta dan hak kita.
buahan tu jadi makanan.
makanan menjadi darah daging.
darah daging menjadi zuriat.
sekadar nak mengingatkan.
:)

selamat berbuka.

Abg Din said...

ya terima kasih atas ingatan itu...itu pun abgdin mintak harap di halalkan... tengah tunggu jg tuan dia... tapi tak mai... Al kisah cerita terjadi... abgdin dah tinggal sini selama 5 thn. sebelah umah tu mmg semak tebal... satu hari abgdin bersih kan dan bakar2 sampah tu... keesokan hari, api yg kecil tu dah melarat jadi besar.. maka terbakarlah semak yg tebal itu... siap BOMBA dtg... abgdin masa tu gi kerja... jiran2 la yg kelolakan... keesokannya lagi setelah api terpadam.. kami jiran2 terjumpa 2 ekor ular sebesar peha dah mati.... jiran2 ckp nasib baik abgdin bakar hutan tu.. klu tidak tak tau apa jadi... padan le ayam org kg selalu hilang.... so jiran2 suruh abgdin usahakan je... jadi abgdin berniat menjaga dgn menfaatkannya... abgdin tgh tunggu tuan tanah yg menyusahkan org kampong ne.. mujurlah abgdin minat bertanam... klu malas mcm mereka yg malas tu.. alamat kena telan ular ke setidak2 nya lipan dan kala jenking.. yg dulu selalu berkeliaran.... di sebelah betul2 kebun haram yg abgdin usahakan tu taman permainan kanak2... if u dont belive i can snap the photo for u..... i hope god knows.... macam dapat no ekor gi tunai haji pulak abgdin ne heheheh....

Abg Din said...

to ary :tangan tak panas..... kesian tangan tu.... dia kena dari naluri...
dia tak bole campak tinggal... kena belai jg.. kena jaga.... mcm gambar profile ary tu...

BELALANG said...

wah... abg din bercucuk tanam ... he3
ermm bllg pun minta jugak cuck tanam he3
ada fatola... brendi.. fafaya...
he3

reen said...

bro lpas ni leh la spply jagung kt my cik abng..cz dia proses jagung wt mknn lmbu..moooo...hik3

Abg Din said...

to belalang : tadi masa kat kebun terjumpa belalang... teringat belalangggg.. mana dah lama tak dgr berita... kalau nampak cengkerik,abgdin tangkap, bagi ikan puyu makan...

to reen : ala pokok jagung sepuluh batang je... buat gelak lembu tu je..

reen said...

huahuahua..ingt jd ptani moden td..

jadi la abng din oi..
kna jga2 tu kang ad..sikel papat dtng nyondol..abah sy dok tanam jagung abis di sesah mnatang tu..hampeh tul..

Abg Din said...

oooo kat sini, yg sondol2 tu tak de...yg bergayut2 atas pokok tu ada la...

maghrib-maghrib pun dia serang.....siap ada pemerhati lagi atas pokok macam duduk di menara kawalan

Ary said...

tulah pasal...ni kena cari org yg kontra nih. baru sepadan..heeee....

Abg Din said...

to ary : cari jgn tak cari....

kuIna LadyInRed said...

sy ambik semangat abg din...
saya tanam sikit2 aje, tanam kangkung tp abis dibelasah si siput H1N1..

:: nurhayati :: said...

gitu alkisahny tanah 2...xpe kot abgdin usahakn drpd mbazir..kira same la ngn org y usahakn tanah kerajaan utk tanam sayur 2 kn?? raseny ok kot..tp xtau la..

tp hasil 2 sy rase ble la dsedekahkn n niatkn utk tuan punye tanah..

ap2 pn walahua`lam...

Noorhodza said...

Seronok kan, bila apa yg ditanam membuahkan hasil yg lumayan.. wahh abg din.... nak sayur2 tuu ckit.. rumah nor kehabisan sayur ni.. hehhehe

Abg Din said...

to kuina : kangkung tu kena pakaikan mask..hehehe... mlm kena rajin tengok... tak de pun kena taruk abu, dikeliling batas... atau belikan lah ubat dia...

to nurhayati : abgdin terfikir jg... macamana org yg duduk rumah setinggan tu... duduk tanah haram.. bukan kata makan minum lg.. beranak pinak jg.. hahaha .. haram tetap haram...
sory ya freind klu ada yg terasa...

to noorhodza : minat kalu jadi seronok... mari kita bercucuk tanam...

Adeqq said...

anta la sikit kangkung kat kiter.....

easza said...

org kampung... jangan lupa anto umah sikit sayur2 tuh....

c-idah said...

wah abg din...bagus nye..
ada masa untuk berkebunyek walaupun sibuk bekerja...

bagus tu...
kita berbudi dengan dia dia akan berjasa dengan kita..
tul x abg din???....

lagi2 bila tanaman menjadi kn...
sok kangkong tu dh subur bagi2 lah kt idah yek...heeee

sedap tu kalau masak kangkung belacan....:)

Abg Din said...

to adeqq : bg alamat penuh....

to easza : bagi no tipon biar senang abgdin singgah tepi jln sapadu tu...

to c-idah : minat... cidah tak de buat tanam2 sikit...

cinta lea ixora said...

waaahhh.. rajinnye abg din berkebun....bgs2.. ade jgk bende nk wt time2 xde keje kan... hasil tu lak leh la makan or bg kat org.. leh wt amal jgk...

Abg Din said...

to cinta : takde la rajin.. cuma seronok2 je..

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

ni la dikatakan berjasa pada tanah...bagus!

Zyma Saad said...

Rajin la Abg Din ni...
Selamat berbudi dan berbakti kpd tanah.

:)

Abg Din said...

to adam : mari berkebun..

to zyma : puas makan, takyah beli..

Shahrul (Nama Sebenar) said...

abg Din:

sama-sama.
saya pun harap dihalalkan.
begitu ye ceritanya.
ular sawa sebesar peha?
mak ai. besar gila.
selalu pegang yang besar lengan/betis je.
semua tu Allah dah rancang.
abg Din ada minat bercucuk tanam kan.
apa kata jadi petani moden.
org kampung saya sekarang dah maju pertanian dia.
alhamdulillah rezeki dia.
lagipun dia ada tanah pusaka ayah dia.

p/s: kalau nak letak pics tu ok jugak. letak pic umah abg sekali. nak tengok suasana tempat tinggal abg. hehehe.

Abg Din said...

to shahrul : abgdin ada kerja yg banyak kena guna masa & tenaga... bertani hanya part time.. gambar.. nti abgdin buat entry...(insyallah)

Angelosanora said...

weng weng weng berkebun ar.. best.untuk. Nora tak de ke,,

Abg Din said...

to angel : jgn lupa bwk benih kurma..hehehe