Monday, January 25, 2010

Terkasima......

Salam semua....

Pada hari Sabtu yang lalu, Abgdin ada menguruskan barang pindah rumah di Desa Pandan, Kuala lumpur.


Di sinilah tempat Abgdin melakukan tugas...... ada yang tahu tempat ini?


Sedang Abgdin sibuk melakukan tugas, terpandanglah Abgdin seorang OKU....tidak dapat melihat dengan mata...


Terketik ketik bunyi tongkat dia mencari arah.... Dia cuba melintasi jalan ini.... Melihatkan keadaan itu, tergerak hati Abgdin untuk membantunya. Abgdin cuba memimpin Oku itu untuk melintasi longkang ini, takut takut termasuk pulak....


Nak tahu apa dia kata" tak apa, tak apa " dia cakap dia bole jalan sendiri... Abgdin tak puas hati dan bertanya pula" nak kemana" dia cakap " ke kedai" Abgdin terpinga pinga, " ke kedai? ujar Abgdin,sambil meninjau arah yang di tuju, sebab Abgdin kan tak biasa di tempat ini.Dia menjawab"ya,memang ini jalan nya" hairan sungguh, memang betul apa yang di kata dan dia macam tidak mahu Abgdin bantu dia. Terdetik didalam hati Abgdin mungkin bila kita interup pergerakannya, dia akan kehilangan jejak. Entahlah hanya dia sahaja yg tahu.

Ada persolan lagi, dia boleh tahu Abgdin tengah berurusan kerja mengunakan lori. Dia bole tanya
"ada dua lori ya?".

Sungguh menakjubkan...... Macamana lah orang begini bole uruskan diri berseorangan,bole pergi kedai, kenal longkang, kenal lori dll, sedangkan orang yang tidak buta kekadang tidak bole melakukannya. Tahukah ? sebenarnya lori ada pelbagai saiz dan pelbagai penggunaan. Bukan cukup sekadar tahu lori itu besar atau kecil.

ponnnn ponnnn... melihat tidak sahaja dengan mata. I learnt something....


61 comments:

eKyN said...

hye abag din..lame kan ekyn xsinggah sini..huhu

betul tu..xsemua pandangan kita boleh melihat guna mate.selagi mata hati tidak buta...insyaALLAH kita dapat merasai dan melihat..
sumenye brlaku dgn kuasa ALLAH juge

Tie said...

Dia adalah salah seorang yang istimewa, Abg Din. Kita cuma biasa-biasa je....

:: hayati :: said...

emm org kelainan upaya....sesuai gak tukar maksud...huhu

dia ada keupayaan dia sendiri...

tiap org ada kelebihan n kekurangn...
begitu gak dia....

ape2 pn....alhamdulillahi rabbil `alamin...

mohdandmeriam said...

salam din,betul tu din itu menunjukkan kuasa Allah swt. w/p buta mata tapi mata hati tak buta.

bungacahaya said...

Org2 begini perlu dihormati dan dikagumi. Buat kita yg perfect (konon) sedar diri. Kan abg Din?

tQah said...

hye..abgdin

2la..keistimewaan..dowg..kn

dpt..lihat..gn..mata..hati...

:)

DH said...

Mak cakap orang buta ni celik hatinya..
:)

Mawar_berduri said...

salam...

wa, abg Din..sy pun terkesima....
tapi memang pernah dengar orang cakap orang buta ni ada gift... instinct dia kuat ...

kenari said...

mata hati depa lebih tajam, naluri menjadi pembimbing, deria pendengaran juga lebih tajam

zaza said...

i learn somthing too...
act org OKU ni bnyk kebolehan dia yg kite sendiri xdpt nk buat..

that's y kdg2 ade yg panggil org 'istimewa'
sbb diorg mmg istimewa..

Abg Din said...

to ekyn : kagum dengan kebesarannya...

to tie : dia lebih istimewa dari kita... nampak aja kurang...

to hayati : bagus juga idea tu... org kelainan upaya... cikgu sekolah dewasala katakan....

Abg Din said...

to m&m : kalau abgdin tutup mata... kelongkang la jawabnya...

to bungacahaya: memang terpegun lah abgdin... klu abgdin tak cuba dekatkan diri aritu.. tak dapat abgdin rasakan kehebatanya...

to tqah : cuba tqah tutup mata dan cuba seberang longkang tu...hehehe..

Abg Din said...

to dh : ya memang celik hatinya... tapi nak belajar celik hati.. bagi yang celik mata ne agak susah....

to mawar B : nanti cuba2 la dekat mereka, dan selami keadaan mereka...
bagi rasa sedikit... huh sampai sekarang abgdin terasa2... insaf...

Abg Din said...

to kenari : itu ilmu kena tuntut... tapi taknak la sampai kena cucuk mata dgn garpu...

to zaza : ya la zaza... memang betul diaorg memeng istimewa....

Signorina Syima said...

abgdin.... tuhan kurniakan mata hati yg tak ada pd manusia normal...

Abg Din said...

to syima : wah pandai tul awak ye...

FIRZA said...

kuasa Tuhan abgdin.....hebatkan....

BELALANG said...

itulah... walaupon buta matanya.. tp hati mereka masih celik...
pandagan hati yg pentg abg din..
biar buta mata .. jgn buta hati... hehe
=)

FRoS Salleh said...

betol tu. byk inspirasi yg kita dpt dlm kehidupan kita seharian. bg org yg nk ambil masa dan mengagumim ciptaan allah.

Abg Din said...

to firza : begitu hebat... yang maha hebat....

to bllg : bellg ada berapa banyak anakmata? hehehe..

to fros : begitu besar ceptaannya....

:: hayati :: said...

ape da abg sudin ni, bkn cikgu ros yg tukar maksud oku tu ler...huhuhu

oh ye abg sudin kn buta huruf lg...jd xdpt bace sok kaba ler....huhu

Abg Din said...

to yati : saya bukan abgsudin, saya ramleedin... up sikit...

bungacahaya said...

Banyaknyer abg din drop komen kat blog saya....terima kasih la bebanyak. Abg Din bwk lori area kl je ke? kalau Kajang - Perak boley? Hehehe

puspa said...

mereke2 tu tgok dgan mate ati...
kte x dpt klbhan yg dieorg dpt tu...

mimie loma said...

salam pon.pon......bg din.....itu lah yg dinama kan anugerah dari Allah.
Hanya Allah je yg memelihara akan ummat nya.....

cewah mcm ustazah la puloooook.hehehe

Abg Din said...

to bunga C : abgdin takda banyak masa... jadi ada masa sikit abgdin akan jln stau blog penuh... blog lain nanti dulu...

pegi mana pun bole.... even sampai ke kota baru, johor baru ke perlis kekadang terbabas sampai singapore...
baca entry abgdin....

to puspa : abgdin ingat diaorang tu kurang... rupanya tidak...

to mimie L : w salam pin pin... ustazah...

cik jijah said...

i learnt something too :)...

Abg Din said...

to Cik Jijah : belajar tak semestinya di sekolah... selagi kita hidup, selagi itu kita terus belajar.....

Zamz said...

kekadang org celik lagi buta dari org buta huhu

:: hayati :: said...

amboi nk jd yg hensem jer...huhu

abgdin kn kurus tinggi seswai la ngn si sudin tu..hahaha

blueCITY said...

saya ada seorang anak buah oku
masalah penglihatan
bukan sejak lahir, tapi masa darjah 5, dia demam panas dan kena glaukoma
2 mata rosak,
satu hanya dapat melihat sikit tapi kabur
bulan lepas saya hantar dia ke sekolah gurney org buta di kl
kursus mengurut
disitu, saya jumpa ramai lagi oku
org2 buta
macam2 yg saya lihat dan belajar

Osi said...

Assalamualaikum bang Din...senang bang Din bisa datang ke rumah saya di DIARY OSI...saya dah lama tak singgah di sini...

Salam buat keluarga

Abg Din said...

to yati : adake sesuai dengan sudin... mana bole... gay... yg kurus2 tinggi tu sesuai ngan cikgu lah... baru tak gay...hehehe...

to blue C : wah lagi banyak pengalaman dgn mereka ini.... abgdin hanya terjumpa je...

to osi : ya osi omdin sibuk banget ne deh.... nanti omdin mampir ya...

:: hayati :: said...

wakakakakaka...haha xpenah sy gelak camni...huhu
lawak tol abgdin nih...
ye x ye gak sy tersilap ler...haha
time kasih btol kn...haha

memg lawak giler2...

Abg Din said...

to yati : abgdin terbaca statement ada org cakap.. yang kurus kurus tinggi tinggi & yang hitam macamne...
kalau org tak hendak abgdin hantar rombongan....untuk abgdin....hehehe...

Ladybezz said...

GIFTED!!!

:: hayati :: said...

eh blm daftar sekolah lg da pandai bace??...hehe

emm kalu tau jln kg pinang sebatang tu dtg ler...haha

nnt pendekar mustar tgu dpn pintu pagar ye abg ramleedin...heheh

Abg Din said...

to lady B : jaga mata dengan baik....

to yati : apada pendekar mustar dah bagi line....

Zyma Da` Catwoman said...

Salam Abg Din.....

Insan yg sgt istimewa.
Semoga ALLAH memberi rahmat kpd mereka ini.

Abg Din said...

to zyma : kita doakan yg terbaik utk semua....

Abg Din said...
This comment has been removed by the author.
Ayah Aiman said...

sungguh murni niat abg dins itew kans..

orang tu buta mata, tp tak buta hati.

ramai diantara kita yg celik mata tp buta hati..

Abg Din said...

to AA : org dtg dari kg biasanya suka membantu, sebab dah belajar dari kecil dan bermasarakat... ramai org yg tak suka membantu... mereka dari mana ya?

Afzainizam said...

Salam dari kami http:// firestartingautomobil.blogspot.com

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan

Terima kasih
Kerana kembara ziarah maya
Membuka ruang, menyingkap dalam
Hingga tersentuh nurani, tercuit imaginasi
Tiada bandingan

mewarnakan hari-hariku
Mewajarkan masa berlalu
Kau tak henti mencetus keinginan
Merangsang pengembaraan
Kau meruntun, menyayat
Memukau
Dan mengasyikkan

Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....

salam buat abang din sorry lama tak ziarah....

kang kadang bila difikirkan orang buta ni lebih bagus dari orang yang celik tapi buta hati....

macam macam buta sekarang .... buta warna... buta hati... cinta buta.... cina buta... eeemmm macam macam lah....

black_mel said...

btul tu abg din..kagum dgn org2 oku yg meneruskan hidup tanpa putus asa...ini org yg berkemampuan,masih sihat,mintak sedekah..

Abg Din said...

to azli : abgdin buta.. klu suruh, cantikan kereta mcmne anda buat...

Abg Din said...

to black M : tu yg buat terencat bila nak bersedekah pada mereka ini....

Afzainizam said...

Ibnu Abbas R.A. selalu menangis kerana takut akan azab Allah sehingga butalah kedua matanya. seorang pemuda datang kepadanya dan berkata, "Duhai putra paman Rasulullah..". lalu Ibnu Abbas hanya tersenyum lalu bersyair;

Jika Allah mengambil dari kedua mataku cahaya terang
Maka dalam hati dan fikirku ia masih bersinar cemerlang
Jiwaku cerdas, akalku lempang
Dan lidahku tajam seperti sebaik-baik pedang

Itulah dia, Ibnu Abbas yang mulia. Tangisannya kerana takut dan berharap kepada Allah semata sehingga menyebabkan matanya buta. Lalu, Allah berfirman di dalam hadis Qudsi yang berbunyi;

"Barangsiapa yang aku butakan kepada kedua matanya, lalu dia bersabar, akan aku ganti kedua matanya dengan syurga." (Hadis Qudsi)

Sesungguhnya, kehilangan penglihatan mata adalah musibah yang tidak mungkin kita, insan yang lemah dan hina ini membayangkan, tidak mungkin kita mampu menangis takutkan azab Allah sehingga mata menjadi buta sepertimana Ibnu Abbas yang mulia. Bibir yang tidak pernah dibasahi dengan zikir, hati yang tidak pernah merasa syukur, jiwa yang tidak pernah merindui Tuhan yang selayaknya dirindu, bagaimana mungkin kita tangiskan azab dan siksaan Tuhan?

Selain kehilangan penglihatan mata, ada lagi yang lebih berbahaya, iaitu yang menjadikan kita terhijab dengan kebenaran, yang menjadikan kita tidak punya arah dan tujuan; itulah dia buta hati. Maka, inilah musibah yang bukan sahaja hanya musibah besar, tetapi amatlah berbahaya.

Dilahirkan ke dunia tidak punya apa, dari tanah kembali ke tanah, tiada visi, tiada matlamat, tidak mendengarkan suara nurani, hati yang kosong.

"..kerana sesungguhnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta adalah hati di dalam dada" (Al-Hajj:22)

Kalau begitu, lebih bagus buta mata asalkan hatinya celik, dari buta hati yang tidak punya deria nurani. Maka, orang yang buta hati inilah amat berbahaya seperti dikatakan oleh Allah;

"Dan engkau tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) dari kesesatannya. Dan engkau tidak dapat memperdengarkan (petunjuk Tuhan) kecuali kepada orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami, maka orang-orang itulah yang berserah diri (kepada Kami)." (Ar-Rum:53)

Maka dengan itu, perbaikilah hati sebelum ianya menjadi buta. Kosongkan hati hanya bersedia untuk dicurahkan Nur Ilahi. Teruskan diri kita untuk menghitung diri, menghisab segala iman dan amal, penuhkan kekosongan hati bak gelas yang kosong itu, lalu dituangkan dengan segala harapan, rindu, kasih, cinta dan ketergantungan hanya pada Yang Maha Pemurah.

Jangan biarkan hati ini buta, bisu dan tuli.


"Rabb, berikanlah kepadaku kekuatan untuk mencintaiMu dengan seluruh kudratku. Janganlah Kau biarkan hati ini dicemari oleh sesiapapun untukku mencintaiMu.."

Abg Din said...

amin...

FaTiN said...

i learnt someting too..dia nampak dengan mata hati dia kan?
subhanallah..

Kang Salman said...

Assalamualikum..
Indah sekali kata-katanya..
terima kasih sob

Abg Din said...

to fatin : klu ada peluang gi dekat dgn mereka.

to kang salman: ya.. begitulah adanya...

Ayah Aiman said...

saya pn org kg gaks..org kg mcm saya dulu hidup susah. sbb tu suka tlg org susah..

org yg tak suka membantu tu dtg dr sini2 jugaks..

Abg Din said...

to aa : mungkin kecik2 dlu mereka tak belajar...

Ayah Aiman said...

silap mak bapak diorang la agaknya..mgkn mereka asyik sibuk cari harta dunia, lupa nak ajar anak2 nilai2 murni..

Abg Din said...
This comment has been removed by the author.
Abg Din said...

to aa : suasana merobah...

Oo╬«ey™ said...

sangat2 mengmbil berat..go abg din pppooon pponnn..hehee

Abg Din said...

to Oorjey : tergerak naluri dah terbiasa....

noorlara said...

Assalamualaikum, kunjungblas dan salam kenal.

Wah pasar malam kat mana tu nampak kelas semacam jek hahahha
betul tu apa yg kita lihat lihat dengan mata hati buatakan butakan maya je betul tak?

Abg Din said...

to noorlara : pasar mlm kat town....
banyak perkara yg masih manusia buta...