Thursday, January 21, 2010

Pilih bulu.....

Salah satu tempat yg sering Abg Din hantar barang adalah di Jln Masjid India, Kuala Lumpur.

Semalam Abg Din ke sana lagi... kebetulan waktu Abg Din sampai adalah waktu makan tengahari. Pekerja pemunggah barang berhenti rehat utk makan...., jadi Abg Din pun ambil peluang pergi mengalas perut.....


Senario yg boleh kita lihat bila berada di Jln Masjid India...sentiasa sibuk dengan pengunjung yg ingin membeli-belah.


Di sinilah Abg Din makan tengahari....pelbagai pilihan lauk pauk tersedia...


Ramai pengunjung menikmati juadah di sini.... sambil Abg Din makan, tiba-tiba ada seorang peminta sedekah datang menghampiri pengunjung yg sedang makan. Abg Din melihat saja gelagatnya... sesampai di meja Abg Din, dia mengelak pula....terus ke meja orang lain.


Mungkin bila dia tengok seluar Abg Din ni koyak robak.... dia tak sampai hati nak minta sedekah! Agaknya dia ingat yg Abg Din ni... geng dia juga kot....hahahahaha...


Lepas makan, Abg Din tinjau si peminta sedekah tadi sedang elok je makan di gerai yg berdekatan..... Bagaikan bukan orang susah.... Ambil kesempatan kot kepada rakyat Malaysia yg pemurah ini....

Ponnnn ponnnn!!!! don't follow him.....

32 comments:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

salam abg din...

hik...agknya dia tue pun lapar gak kot. tgk lauk abg din dia terus lapar!

ct odah said...

lpas ni kne pkai sluar koyak2..bru dorg tak dtg mntak sedekah..hehehe

makdara terdiva said...

suke pegi jln masjid india sbb bole cuci2 mata..cuci2 poket..muahahhaha..
yg x bestnye..kat cni sarang pencopet a.k.a penyeluk saku

NADRI a.k.a Ayah Aiman said...

knp mesti nak pilih bulu kans abg din. jgn lupa apek2 yg ddk dkt kg yg pakai singlet & seluar pendek, bila dtg bank masukkan duit berkepuk2. alahai...

blueCITY said...

lama dah tak g sini. pergi pun kalau time nak shoping raya, heeeeeeee
malas nak bersesak2 kat sini. dengan parkingnya susah dan penat.

kehkehkeh

Afzainizam said...

salam dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com

Salam ziarah buat abang din.... begitulah senario malaysia.... kat mana-mana pun memang ade orang yang meminta... tangan yang menghulur lebih baik dari yang meminta.....dan tangan yang mencuri lebih hina daari yang meminta....

kangkadang aku terfikir gak kalu dia meminta tak pe.... jangan mencuri.....

kita ni Alhamdulillah hidup dilimpah rezeki melimpah ruah dan masih ade sifat pemurah....

maka ramai juga yang ambil kesempatan.....dengan membuat-buat alasan kesempitan hidup memaksa diri meminta-mintaa....

setiap kesempitan Allah berikan kita fikiran jalan penyelesaian...kalau ade kemahuan disitu ade jalan...

kerja banyaak kat malaysia... tapi banyak pendatang asing yang kerja... antara masyarakat kita yang pemurah terdapat masyarakat yang malas...

ape pun tak dinafikan mmg ad yang betul-betul yang memerlukan bantuan.... fakir miskin... harap bantulah mereka yang benar-benar memerlukan....

Public Uranus said...

hahaha sian die lapar =)tapi dekat tmpat saye peminta sedekah buta tapi wife yang tolong tunjuk jalan hehe

kenari said...

knp seluar abg din tu koyak sebelah kanan je? yg kirinya ok pulak :)

jika peminta sedekah tu elok sempurna fizikalnya dan sihat tubuh badan tiada alasan utk dia meminta sedekah, mcm2 keja yg dia boleh buat utk cari rezeki melainkan kalau dia PEMALAS!

black_mel said...

ramai yg mcm tu abg din...ada tulang 4 kerat,ada tenaga tapi still nk mntk sedekah....cuba la cari keja yg halal...keja sapu jalan pun ok drpd mntk sedekah....

seluar tu kan fashion..hehe..

tQah said...

biasa...la..semua..nk..ambik..kesempatan...2la..paling..senang..bg..mereka..nk..cri..mkn...;p

yg..penting..abg..din..bukan..dr.kalangan...mereka..kn..hi3

:)

BELALANG said...

hihi... tajam juga mata peminta sedekah tu kan.. hehehe
nampk je sua abg din yg koyak tu.. hehe

hurmmm... selalunya mcm tulah abg din... kerja yg pling sng kt dunia nie kan... sesungguhnya org yg mmberi adalah lebih baik dr yg meminta kan ;)

DH said...

Dia takut dengan abg din lar tu..
Dari jauh dan perhati dia..
Hahaha..
Tapi masyarakat kat malaysia ni memang pemurah..
Mungkin juga sebab mudah simpati atau tulus sikit pemikirannya..
Hahaha..
Saya tak boleh tgk program bersamamu..
Hahaha

:: hayati :: said...

wah...seksi seksany abgdin nih...hehehe

n.u.r.u.l said...

kite tolong dgn niat membantu, tp kalo sipeminta sedekah itu menipu, itu dia tanggung dosa dia dgn Tuhan...betoi x abg din...

Tie said...

Duit hasil kerja keras dia tu, abang din, hi hi hi... sabor je laa..

cik jijah said...

abg din.. jijah pun pernah kena!! geram betul... tapi bila fikir balik kan.. takpelah.. bahagian kita dah lepas... niat kita nak sedekah... ikut dia lah nak buat apa dgn duit tu...

cumanya.. lepas nih jijah beringat lah.. jgn baik hati sangat.. kot dia mintak duit buat beli dadah pulak ke..

Abg Din said...

to mama adam : dia takut tengok abgdin... terus lapar...

to ct odah : ya low profile.. je...

to makdara : dekat sini mmg macam2 ada... berbagai warna ragam manusia...

Abg Din said...

to aa : berbagai bulu ada.. itu yg kena pilih.... apek tu nampak je sengkek tapi who knows...

to blue ct : ya mmg parking susah... nasib baik abgdin, bwk lori utk turun barang... ada la peluang sikit...

to azli : klu caranya betul pasti kita tolong...

Abg Din said...

to public u : mcm2 cara mencari duit...

to kenari : kaki kanan tu nakal sikit...

yalah bole jadi asistance abgdin punggah barang....

to black mel : rasa2 fikiran mereka tidak dpt menjangkau usaha2 yg lebih baik...

Abg Din said...

to tqah : mintak2 dijauhkan.. tak mau lah jd mcmtu....

to bllg : tajammmm... salah satu cara mengenal mangsa.... mcm bllg pilih rumput yg mana lebih manis utk di mkn...hehehe...

to dh : mmg pemurah....bak kata Tun M, paper smlm..." kita hidup dlm keadaan yg amat selesa, dpt mkn 24jam, hargailah kedudukan kita, tp dlm masa yg sama hulurkan bantuan kpd mereka yg memerlukan"

Abg Din said...

to hayati : cikgu Ros, " mintak tolong jahitkan seluar saya, koyak"...

to nurul : bersedekah, kena tengok2 juga... jgn tersalah sedekah...

to tie : penat tu! pusing2...

to cik jijah : klu tak tau mana nak halakan duit tu.. nti abgdin bg no. acc bank ... sian abgdin nak beli seluar pun tak cukup duit...hehehe...

hua sheng. said...

jage jage jgk tmpt mn yg koyak tuh..
kihkihkih... =P

Mawar_berduri said...

huhu...o.k jugakkan
bile orang tu pilih bulu nak mintak sedekah ...nampak beno dia tak la sempit sangat .....cume nak ambik kesempatan

Abg Din said...

to hua seng : lama tak nampak.... tang lutut je....hehehe...

to mawar B : jgn lak mawa pakai jeans koyak.... nanti lain jadi lak....

coffee said...

wohoo..ak penah derg mintak ak sampai 2 kali..
derg wat banyak round woo..

:: hayati :: said...

haha mcm2 name sy yer...

emm bg ler sy jaitkn yg koyak kt lutut tu tp yg koyak kt punggung dlu tu sori la yer...hehehe

Afzainizam said...

Sembah Takziah Atas Kemangkatan
DYMM Sultan Johor
Menyembahkan ucapan takziah dan rasa dukacita yang teramat sangat ke atas kaum kerabat Di Raja Negeri Johor di atas kemangkatan
DYMM Sultan Mahmud Iskandar Alhaj Ibni Al-Marhum Sultan Ismail.

Justeru, sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah ke atas roh Almarhum dan semoga dihimpunkan bersama orang-orang yang soleh – Al-Fatihah.
AL FATIHAH
(1)
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[2]
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
[3]
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[4]
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
[5]
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[6]
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7]
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

AMIN
Salam tulus ikhlas dari kami

Warga Johor http://firestartingautomobil.blogspot.com

Tiga keadaan menghadiahkan bacaan al-Quran kepada si mati:
1- Apabila seseorang itu membaca al-Quran kemudian berdoa kepada Allah supaya si mati itu diampuni dan dirahmati insya-Allah diterima Allah, seperti mana seseorang itu bertawasul dengan amalan-amalan soleh.
Tidak harus menolak manfaat doa selepas bacaan al-Quran kepada si mati.
2- Membaca al-Quran kemudian berdoa supaya Allah menghadiahkan pahala bacaan al-Quran itu kepada si mati. berkata Ibn Solah: “Harus meyakini manfaatnya kepada si mati supaya dikurniakan Allah kepada si mati pahala bacaan seperti mana pahala bacaan yang diperolehi oleh hamba yang hidup.”
3- Membaca al-Quran dari awal diniatkan kepada si mati, maka pahalanya akan sampai kepada si mati dengan izin Allah s.w.t.
Berkata Abu Abdullah al-Ubay: “Jika dibaca al-Quran dari mula sudah diniatkan untuk dihadiahkan kepada si mati akan sampai seperti mana yang diniatkan, seperti pahala sedekah dan doa.”
Imam Ibn Rusyd di dalam Nawazil pula menyebut: “Jika seseorang itu membaca al-Quran kemudian di hadiahkan kepada si mati harus dan si mati akan peroleh pahala dan manfaatnya”

kiki lala said...

biasa la senario macam tu...kalau
di sini, peminta sedekahnya siang
kutup duit...malam boleh tengok dorang lepak kat kfc!

mimie loma said...

slm pon.pon bg din.......sian sy tgk suar bg din.....hahahah.tkkn lah kedekut nye bg din tkde duit nk beli suar or saje pesen koooot.

yg pasal peminta sedkah tu kaaaaan.....jgn tk caya bg din .....kekadang peminta sedekah lebih kaya dari kita...tp bkn sume la...
sbb kebnykkn nye derang ni ade sindiket.....wallahualam laaaa.

ye laaaaa....kita klu nk bg...bg je......tk nk bg diam2 je .teprulang la.....klu niat die nk menipu .....die la tnggung dosa.....sbb niat kita ikhlas nk sedekah kat die.....kan3 bg diiiiiiin.

mohdandmeriam said...

encik din. salam dari mak cik. singgah sekejap dari rumah tie. seronok baca. singgahlah blog mak cik mohdandmeriam.blogspot.com.

Abg Din said...

to coffee : wah maju perniagaan diaorang...

to hayati : bagi alamat.. abgdin nak poskan ne...

to azli :ic abgdin pun 01 juga...

Abg Din said...

to kiki : woo lagi advance....

to mimie loma : masalah nya dia orgbuat kita serbasalah... buat kita was2... klu kita hulur pun dah was2... bila dah was2... apa jadi... last2 kita nak sedapkan hati... ikutlah klu betul2la klu tipu2 la... entahlahhhhh...

to M&M : nanti saya dtg ye... blum kesempatan....