Abg Din ada sedikit persoalan yg membelenggu....inginkan pendapat adik-adik yg berpelajaran tinggi-tinggi..
Abg Din sungguh kagum dgn prestasi syarikat penerbangan Air Asia. Dah lama dah Abg Din fikir, tapi tak dapat-dapat..... Ia boleh mengalahkan syarikat penerbangan Mas yg begitu unggul sebelumnya. Sedangkan ia hanya baru setahun jagung....
Dengan mengenakan CAJ yg begitu MURAH, dan kadang-kadang TAMBANG FREE.... dia boleh mendapat keuntungan yang begitu lumayan. Sinonim seperti yg kita ketahui, tambang kapal terbang bukan ke amat mahal kerana pada pahaman Abg Din minyak yg digunakan atau caj-caj lain, kosnya tinggi. Sehingga satu ketika dulu, kapal terbang adalah untuk golongan berada sahaja...dan kini Air Asia telah menukarkannya kepada "semua orang boleh terbang".... Bukan nak promote Air Asia, jauh sekali....sekadar mengkagumi kejayaannya...
Papan iklan yang beratus ribu harganya boleh buat rumah Abg Din...hihihiii.
Bukti kehebatan formula Air Asia hingga Mas dapat meningkatkan keuntungan yg berjuta berbanding kerugian yg begitu teruk sebelumnya..... (keratan akhbar hari ini)
Sampai patah-patah cermin mata Abg Din memikirkannya....
Ajarkanlah Abg Din Si Pemandu Lori ini untuk mendapatkan jawapannya....buat bekalan kehidupan....
Ponnn Poonnnn...selamat berhujung minggu......
P/S : Contest hanya tinggi 6 hari lagi......mari mari kita cuba....kita tengok siapa yg kena....!!!
40 comments:
ini perlu emikiran kritis ni abg din.....btul2 otak bisnes diorg ni.....
saya rasa la kan, diorg kurangkan keuntungan dan sebab tu la diorang dapat lebih pelanggan..........pelanggan tgk harga berpatutan,cnfirmlah akn pilih diorg lagi....
lagi satu, duit diorang bukan masuk dgn tiket flight je...pengiklanan, sponsor, jualan aksesori, pakej penerbangan, hotel, ish tu semua duit tu abg din.......
syarikat2 besar ni paling pentingkan penjenamaan.....lagi orang tau jenama, lagi untung diorang....
ye lah abg din.dia org boleh taja pasukan bola lagi..ishhh...
dia minimumkan kakitangan kot..guna online
lagi satu...tiket air asia kecik je...kalau tiket dulu2...boleh dpt 50 keping tiket air asia skrg ni...ni kira berjimat juga ni..jimat kertas.
lagi satu....lagi dua sebenarnya...dia tak bagi makanan utk tambang murah...kalau nk kena beli...air mineral 500ml pun rm 3 ( harga sy beli thn 2003 ) skrg ni tatau lah berapa harga. Kalau naik dah tak beli. suruh anak2 minum puas2 sebelum naik kapai. Buang je air kat atas, tak kena bayar.
dah yg last - dia guna kain yg paling minimum..abg din tgok uniform dia org..singkat giler....tu kita pakej berjimat juga tu.
hehehe..
yg lain bagi la pakar2 ekonomi yg jawap..sy ni surirumah je
abgdin...itu namanya strategi marketing, forecasting dan costing.
contohnya harga rm1 x 1000 org = rm1000, kalau rm2 x 500 org = rm1000.
Biasanya kos pembikinan sesuatu barang lebih murah jika dlm kuantiti yg bnyk. Contoh kos utk 1000 barang rm0.50 maka untung rm0.50 x 1000 org = rm500.
Tapi kos utk 500 barang mgkin rm0.70 maka untung rm0.30 x 500 org = rm150 shj.
Keuntungannya lebih rendah walaupun dijual pd harga lebih tinggi sbb kos pembikinannya dh "makan" margin keuntungan.
Entah btul ke tidak tak tau la abgdin, sy pun tk pandai business. Tlg betulkan sy jika sy salah ye...
boleh je sekolahkan abg din.
(:
jadi bdk plkn la.
doa biar dpt kt sabah/sarawak.
t dpt la naik kpl terbang free pergi & balik.
hehe..
sy la tu!!
1st time o.
best...air asia mberi keselesaan yg terbaik kot.
hee.(",)
hahaha..smpi pth kcamata abg din memikirkn formula airasia tu..
aku dpt merasakn yg abg din ni sja nk duga kte..formula ada dlm pala..merendah diri le tu..hehe..gurau abg din..
cmne arr airasia tu bleh untung???
peserta seterusnya cuba jwb..hehe..
to u all : firza,kujie,kenari,hua sheng & terubukmasin , i luv all the comments, buat abgdin tergelak/ senyum lebih2 lg si terubuk masin...' next'.. katanya...abgdin dpt rasa,di atas kesulitan itu..... i need another comments... yg boleh meredakan sakit kepala abgdin... dos yg telah di bagi belum cukup.....
Air Asia sama je cam MAS abg din.
Kalo naik Air Asia, ibarat duduk dalam bas. Hospitaliti memang poor compare to MAS. Makan free pon takde kalo naik Air Asia. Ni aku try wat list camne Air Asia kurangkan kos penerbangan (yang aku tau sendirik..kalo salah tolong bagitau)
1. Takde makanan free
2. Guna LCCT (kalo sewa kat terminal KLIA lagi mahal)
3. Takde cleaner (cabin crew kena bersihkan lepas flight)
4. Tiket murah hanya limited, kalo bli lambat2, harga lebih kurang MAS
Bukan nak promote MAS atau kondem Air Asia, tp bila dah naik both service provider, baru nampak. Service & hospitality MAS mmg tip-top. Tak heran la kalo MAS tetiap taun menang award in 5 star service.
sebenanye kan belalang pun pening gak pasal 2 companie nie...
yelah taraf mas ngan air asia jauh kot bedanya..
ermm.. yg belalang pling musykil la kan.. air asia walaupon perform poor quality but they can still gain the profit... hmm
nie yg belalang nak tilik nie.. he3
pst : tengkiu abg din.. bg topik utk wat research... he3
Assalamualaikum Abg. Din,
Bagi saya benda ni cukup simple je. Apa yang die orang utamakan ialah pelanggan yang ramai.
Saya tak nafikan berkenaan sponsor, pengiklanan serta produk lain.
Tapi yang utamanya ialah pelanggan yang ramai.
Katakanlah harga tiket mas rm20 dan harga tiket air asia ialah rm 10. Kalau 10 orang naik mas maka mas dapat rm200 dan 10 orang naik air asia maka air asia dapat rm100.
Orang ramai sudah semestinya akan pilih air asia sebab murah. Jadi ramai lah yang naik air asia.
Kalau kita ada satu barang dan kita jual harga mahal, memang kita untung tapi untuk sekali tu la. Dan kalau kita jual barang ngan harga murah dan ambil untung sikit je tapi ramai orang akan beli.
Dah memang sifat manusia kalau nak beli barang mesti nak yang murah-murah tapi berkualiti la. Padan ngan harga dia.
Inilah kaedah yang digunakan air asia.
Sebab tu penjualan tiket air asia lebih banyak.
P/S: Saya sendiri pun tak pernah naik air asia cuma pernah naik mas je. Semua komen kat atas tu dibuat melalui pemerhatian saya campur sikit-sikit andaian saya. :D
to jiwa kacau : tq for the comment but i need more logic.....
to belalang : cari tau jgn tak cari, dpt nti bg tau abgdin....abgdin nak persembahkan kpd raja ( nak tiru, nak adaptasikan kt niaga nti)
to redhwan : sedangkan redhwan naik mas, tidak menyumbang apa2 kt air asia macamana bole dikatakan dia dpt penjualan tiket yg banyak....abg din jadi lebih rumit....
Abg din... hhehheh cian dia, dah ganti ke cermin mata yg patah tuu..
Actually, air asia ni tak seindah yg disangka, kalau org kerja dlm syarikat ni jer yg tahu... kerja separuh mati, benefit sikit, itu dah kira jimat gak... kalau kat MAS office seorg handle satu kerja jer... tpi kat AA seorg kerani buat kerja utk 10 kerja, hmmm itu pun dah kira jimat gak. Staff sendiri takde diberi makanan kecuali yg terbang jauh & ada nitestop... itu pun dah kira jimat gak... dan kalau kapal terkandas kat mana2... hotel heheheh 3 star pun bukan, itu kira jimat gak ler tuu kan...
Apa2 pun, ada org terdekat yg kerja kat sini, tak leh nak kutuk lebih2... nnti ada org marah pulak. Rezeki ada di mana2, kena rajin ler lebih. Jangan bandingkan MAS dgn AA sbb MAS... kerajaan yg banyak tolong, AA pulak atas usaha Org Atas & org bawah nya... TEPUK DADA TANYA LER SELERA....
Abg din.... apa2 pun naik ler AA ye... dpt ler kita merasa BONUS lebih...hehheheeh
huik abg dins...
tidak tercapai oleh pakcik utk menjawab soklan abg dins nih...
soklan tu sungguh diluar capaian akal pakcik nih.... memang pakcik tak tau nak jawab... yang penting.. tiket murah.. servis pun ok la...
maklum le murah ( boleh dibeli... tidak le murah mana pun...)
pi itu lah strategi nama nye....Derang dh pk tu sume.......cbe kt pk secara logik....ade tak orang niaga nak rugi?Tak nak kan.........msti lah nk untung.Macam tu lah gak AA ni derang sebenar nye pandai gunakan strategi....kita je yg tk tercapai dek akal......kalu lah akal kite mcm tu dh lame kite pulak yg bukak syarikat penerbangan ye bg din ....hahahah kelakar lah pulak mcm lah aku ni kaya.....
xnak lah komem apa2...
hehehe..
cuma nk komen pasal cermin mata abg din tu...
ya rabbi...sallah sampai patah..
fobia idah dgr pasal cermin mata nie..
coz..idah dh banyak kali tukar cermin mata..hahaha..
biasalah dh ada anak nie,
dok kerja mematahkn jek..
dh buat cermin mata baru lom?
air asia tambang murah. bila tambang murah ramai berebut nk naik. lgpon air asia byk buat flight domestik atau dekat2. kos bahan api dah jimat. ramai naik. aircraft diorg pon aircraft lama yg xbyk sgt perlukan maintanence dan hutang xbanyak.kenapa mas klh? mas dah la mahal. then flight jarang sekali penuh. aircraft model baru tapi hutang mahal. that's why air asia power dari mas.
psst: pandangan org setahun jagung. :)
bnyk2 flight yg bukan low cost carrier sy belum naik MAS..tp da naik AirAsia..quite impress gak..
tp sbnr nyer..mcmner diaorg leh dpt untung atau buat duit antaranya..
boarding pass hnya guna mcm resit shopping jer..dlm masa yg sama MAS guna kertas keras yg berapa RM entah..padahal guna resit shopping tuh tak de la mahal sgt..
then, hrga tiket MAS termasuk makan dan minum dlm flight..tp AirAsia kene beli sendiri dlm flight..dan da tentu la rege pun berbeza atas darat dan di atas awan..
pastu, airport tax...MAS punya main hub dkt main terminal KLIA yg super duper canggih dan elegent..that's why mahal dia punya airport tax...tp kalo AirAsia (AA) plk dkt terminal LCC..so, facilities pun tak de la sehebat main terminal KLIA..so, airport tax murah la..smpai boleh bg free..hehehe..ajaib kan??
ketiga..comfortable..flight MAS dia punya seat more comfortable dr AA..i think..MAS lebih mementingkan keselesaan penumpang dgn apa yg passanger byr..AA plk..seat agak sempit ckit..tp ok jer sbnr nyer...so, lg bnyk seat boleh muat dlm flight lg bnyk pax boleh masuk dan jimat la fuel utk terbang..mungkin dlm flight MAS hnya ada seat 150 dan AA boleh cecah 190 utk model flight yg sama...ini CONTOH jer..betul ke ha??
bnyk sbnr nyer pelan2 strategik kedua2 syrkt penerbangan national ni..
yang penting...kedua2 nya mmg berbeza..dan sy hnya boleh kata berbaloi dgn apa yg kita bayar utk service kedua2 buah syrkt tuh..
nk murah dan asal sampai..naik la AirAsia..
nk fly dgn selesa dgn layanan 5stars dan sampai..naik la MAS
hehehehe ;p
erm...kadang2 harga tiket AirAsia lagi mahal dr MAS...huhuhu
to noorhodza : betul tp pada asal2nya,camne dia pikir formula itu sehingga mas pun meniru..dan terbukti mengikut kenyataan terkini akhbar....( idris jala) MAS TIRU TU...kalau tidak seperti yg kita tau mas kan mengalami kerugian sebelumnya...... yg AA buat modal minima kt pekeja dan kos2 lain tu memang salah satu formula dia.... selain dpd itu?..
to pakcik dot : bukan kata tak murah, free pun ada... saya pernah gi jakarta tiket free rm00.00 hanya bayar airport tex rm40 ke rm50 tu je...tapi booking awal la..klu tak jd pg hangus duit airport tex je....
to mimie : 'pandai guna strategi'tu yg abgdin nak tau,apa kah caranya....
to c-idah : entahlah camne bole patah...buka pakai..buka pakai.. patah la pulok..tokey kedai bagi spare specs... kesalahan dia la tu...free repair....(tips..specs,h/p dll yg agak2 kanak2 tak sesuai main, jauhkan sikit... atau pesan kpdnya ckp ini bukan brg mainan)jgn marah ye sekadar tips...
to granulaz : bukan kata tiket murah tapi tiket free mcmne pulak ye?
to adam : yang pelik nya MAS tiru? dan dgn stratigi itu MAS dpt untung. ref: keratan akhbar. kat mana perbezaannya? perlukan info tepat, supaya abg din bole adapt kt niaga lori kelak...
ala.. air asia nie abg din!! diorang marketing bagus!!
bila dia cakap murah.. xsemua seat dia murah?! tarikh2 terpilih je.. lagi pow sehala je lak tu!
kalau dia nak balik kena lah bayar mahal!
pastu! dia memang kurangkan pelbagai kos!! pastu cas tambahan tuk muatan lebih lagi!!
dia punya kakitangan pow dikurangkan! kebanyakan kerja jual beli mengunakan laman web internet!!!
so tu jelah hujah2 sy! mcm best lak blog abg din nie huhuh.. seronok bawak lori nak follow la.!!
*nak iku nak ikut! :P
to bgv : abgdin gi jakarta pegi/ balik free.. cuma bayar airport tax.. rm40 ke rm50 lupa... cari lagi hujah...bg abgdin puas hati.....
salam bang din..
huhuu..dulu de gak study psl air asia nih..klu x silap dulu air asia ni, drb-hicom yg punye..pastu di jual kat tune air..psl byk hutang..
tambang die mmg murah bang din, sbb tu die kene maksimumkan jumlah penumpang die utk support kos yang perlu..n waive kos yang x perlu..
beza dia dgn yg lain, die mesti maksimumkan kapasiti,(penumpang dan duit yg die msti dpt), dgn kos yg paling minimum..
1 lg, die dpt mnarik ramai pnumpang dgn trademark dan iklan die, ``now everyone can fly``..means, sape yg x tertipu dgn slogan ni? mmg die kate tambang 3 ringgit je( or sometimes percuma)..tp btul2 ke juz kene bayar 3 ringgit je? tidak sama skali..
sbb tu die hanya akan open booking flight 3 bulan lebih awal utk memaksimumkan penumpang..klu last minute punye flight, kne bayar harga standard..
klu pnumpang yg byk kerenah, lg die suke, contoh nk duduk tepi, ade xtra charge..nk duduk 1st 5 row, ade gak xtra charge..
maksimumkan penggunaan dgn kos yg paling minimum..
salam bang din..
hahaaaa..
b nak tergelak tengok ayat last2 tu..
hahahaaa
to dark : bole pakai, tapi mee goreng ne lum cukup kau rasanya.....
to lady b : tang mana yg lucu tu....
amboi =) comel gile spek pon leh patah hahahaha
lampu neon - hihiiii...itu la, susah abgdin....hihihii.
ganas giler!!!..
kuat bpikir ini orang smpi patah cmin mata dia...nsb bek x patah smua gg tu..dok ngetap gg tanda geram pasai tmbng tu...
x psl2 pki gg plsu lak..dh x ensem abg aku sowang ni lak..
ni nk tny ni..abngdin nk poyi mana?..smpi jenuh mmikir pasai tambng kpl trbng ni?
hehehe..nak try kasik kaw sket kali ni..kite amek contoh dvd cetak rompak ye bang din..
kite letak utk cetakan sebanyak 100 unit ye..
kos (sekeping) dvd original :-
> harga sekeping dvd tu sendiri andaian rm 0.70
> royalti untuk cerita= andaian rm 0.15
> royalti untuk paten= andaian rm 0.15
> bayaran khedn = andaian rm 0.10
> bayaran lembaga penapisan filem = andaian rm 0.15
> tampungan kos bayaran pelakon, pengarah, (krew yg terlibat) = andaian rm 1.20..
> tampungan kos pengiklanan = andaian rm 0.45
jumlah : rm 2.90
jual : rm19.90
keuntungan sepatutnya : rm17.00
(kos x 100 = rm 290)
jualan purata, andaian 30keping mewakili 30 org(seorg setiap keping)..(sbb mahal, x ramai org nak..)
rm 510( jualan 30 kpg dvd) - 290(kos) = rm 220 sahaja keuntungan..dan masa yang sama mengharapkan jualan ini sahaja..kos termasuk kerugian masa..dan pengiklanan utk menghabiskan cetakan dvd..
kos sekeping dvd cetak rompak :-
> harga sekeping dvd : andaian rm 0.70
> sarung plastik dan kertas = andaian rm 0.25
> cetakan = andaian rm 0.20
jumlah kos = rm 1.15
jualan = (pakej setiap 3 keping dvd rm 20)..atau setiap keping rm 10..
purata jualan = kebarangkalian melebihi 60 atau habis di jual..( anggaran pembeli 20-40 org, bukannya 100 org utk 100 keping dvd)..
purata keuntungan setiap dvd =
rm 6.70 atau rm 8.85
kos x 100 = rm 115
jualan = andaian 60 x 10= rm 600
keuntungan = rm 475.00..bersih..tanpa kerugian masa, dan tanpa kos terlindung..
cuma perlu bermain dengan break even-point shj..
nmpak pape x bang din? hehehe..tgk, siap bleh bg percuma 1 dvd utk setiap 2 pembelian lg..hehehe..cetak rompak mewakili syarikat tambang murah tu(ehem2)heheehe..
maaf, yg ni bukannya sempurna sgt, saya pon org yg ajarkan bang din..hehehe..harap kita dpt blajar sama2 yea bang din..
salam..
sambungan:
kadang2, dpt free sbb ade 2 org dh beli sekeping dvd setiap sorg..kan 3 keping rm 20, beli 2 percuma 1..hehehehe..
Abg din... selain dpd itu, AA ni byk yg tak leh nak umumkan kat sini abg din... nnti nor kena saman lak pulak hehheh.. tapi apa2 pun, MD dia mmg otak power... nor pernah kerja dgn org mcm ni... selagi kita bole kerja... teruskan. Kalau rasa tak nak, berhenti jer. Paling penting, tiap bulan dpt gaji, jgn fikir sgt pasal kerja... hahahhaha. Dan yg pasti, kerja kat sini tak boring, tak leh nak manja2.... sure penat punya....
Itu jer ler... tak leh lebih2, nnti org AA cari nor pulak hahahahahh
to dark : mmg kaw.... ne telek dlm mangkuk ke apa? abgdin lum sempat nak kira formula tu.. nti pelan2 abgdin study ye....
to noorhodza : ada rahsia lg ya? nti abgdin skodeng..... ready to answer!
Tak leh byk cakap abg din... END kat sini jerr... hahahah nnti pjg lak ceritanya... take care bila driving tuuu, make sure jgn bawa batu byk sgt, habis tau kereta kat belakang kena.... terkopek cat... sedihnya!!!!
to noorhodza : batu tak bawak... nti abgdin bagi tau kwn abgdin yg bawak batu tu.....
sy xsempat bace sume comment kat atas sy terus jump kat sini.
pendapat sy la..kite xboleh nak samekan Mas & Airasia sbb target market diorang lain2. jadi, ini akan beri kesan kat segala cara pengurusan company.Airasia akan cut mane2 cost yg xpatut@ boleh dikurangkan.i.e: sewa landing lane dipendekkan.at last die akan dapat kurangkan harge tiket
banyak lagi kos sebenarnya boleh dikurangkan..konsep yg diguna pakai same macam lowcost airline lain
to Shahrol: formula yg dia pakai sehingga dia boleh membeli syarikat MAS....
tabik sungguh!
Post a Comment