Monday, November 23, 2009

Sesak....

Selepas kita bersesak-sesak di kecanduan judi, sekarang kita bersesak pula di jalan raya. Saban hari, kenderaan baru akan bertambah di jalan-jalan raya di negara kita. Menunjukkan kepesatan dan pembangunan negara ini.

Abg Din terpanggil untuk membuat entri ini.....disebabkan kerenah pemandu lori yg merungut tentang kesesakan yg sering berlaku. Mereka suka mengingkari arahan utk ke destinasi yg mengalami kesesakan. Tidakkah mereka terfikir menjadi seorang pemandu pasti akan menempuh kesesakan lalulintas.....itu adalah salah satu tugas yg perlu diharungi. Seperti kerja-kerja yg lain juga mempunyai kesulitan tersendiri yg harus diselesaikan.


Ini adalah keadaan biasa....


Alah bisa tegal biasa....tak yah la merungut.


Yg ini pun....menguji kesabaran.

Jadi, walau apa pun dugaan kerja harus diselesaikan dengan penuh kebijaksanaan.
- Selamat Bertugas -
" Tak de kerja mintak kerja....dah dapat kerja, banyak cerita..... "
Ada yg menagih BONUS ???

Poonnnn ponnnnn !!!!!!

31 comments:

..::..ein..::.. said...

2 highway yg kat shah alam ke abg din

juk said...

semua org nak cepat tapi x nak cepat masuk ke lubang kubur. tapi dlm kes pemandu yg bawak kereta laju mcm pelesit ni rasa2nya 3 kali Jumaat harus sampai ke destinasi yg ditujunya. Nauzubillah.

kenari said...

abgdin...skrg ni jlnraya kat alor star tak brp sesak sbb cuti sekolah, syok aje memecut :p

p/s ayat last tu begitu menikam qalbu

cik jijah said...

abang din.. lembu2 ni boleh ker berkeliaran gitu? kat kampung jijah ngajo ni.. boleh dikatakan hampir hari2 ada lembu mati.. jadi mangsa langgar lari.. kadang2 yang langgar tak bleh nak lari pun sbb kenderaan dia pun remuk teruk..

jijah pelik.. nape la lembu tu tak dikandang aje? jijah pernah tanya orang majlis.. memang tak boleh lembu bersepah... tapi depa kata kalau amik tindakan nanti orang kampung marah.. pulaaakkk..

DH said...

Sama macam konsep handphone..
Dulu jalan tak sesak sbb kereta dianggap baarang mewah..
Sekarang ni kereta dah jadi barang kerperluan..
Or dijadikan umpan untuk memikat perempuan..hahaha
Malaysia ni belum terlalu sesak lagi..
Kalau terlalu sesak nnt kita akan berbasikal jer ke ofis..
:)

.millalara. said...

boleh tak pasni semua org naek kete lembu je? huuu~~~ kurang pencemaran.. ;p

Abg Din said...

to ein : yg pertama tu jln kuching, yg kedua tu di jln segambut dan yg ketiga tu kat batu arang.... rantau panjang tak jem... langgar org ada la...

to juk : macam macam attitude ada...

to kenari : cuti sekolah ne, jln mmg ada sikit lapang.... klu keja tu kena ikhlas... bonus ke tak bonus tak yah fikir, klu ada, adala... kalau dah buat karangan tetiba tak dapat kan ke frust... nanti semua jadi salah...

Abg Din said...

to cik jijah : dah tanya, jawab sendiri... abgdin tak yah jawablah ye.... kita duduk di malaysia, itu lah calturenya.... kalau duduk kat indon, jijah bole nampak org buang hajat besar dekat parit depan umah... lagi haru.... macam macam ada.... gi jln europe tgk apa ada....

to dh : klu gi jakarta mmg sesak.... dia panggil ma'cet...

to mila : puaslak nak kutip dianya tut...

kiki lala said...

btul tu, xda keje yg mudah n
smua keje pun ada msalah
cuma rupa bntuk mslah tu
jer bbeza...pandai2 la
menanganinya...

"ada keje pun susah...
xde keje lagi la susah"

Abg Din said...

to kiki : baru kejap td, ada kawan abgdin tolak arahan...masa nak minta kerja, cakap....sy kalau ada kerja byk, sy lagi suka. klu tak de kerja...rasa lemah badan..tp harini lain pula cerita. bila di arahkan membuat kerja, bg alasan...letih la, itu la.....

cakap tak serupa bikin.
ayat tak boleh blah.....

Afzainizam said...

http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

Salam buat abang din.... thanks ade entry pasal lembu...

hai bagus plak lembulembu tu dok beratur panjang ye..... sabo je lah....

yang bagusnya lembu ni akan ikut kepala dia... seekor jantan besar yang jadi leader dia kat depan... yang lain tu ikut follow je dari belakang...

kat kampung aku sekarang banyak kes curi lembu pasal ade harga nak buat korban.... ape pun lembu juga membuatkan banyak korban jalan raya... dan yang melanggar lembu tu kena korbankan wang ringgit sendiri nak repair kereta sendiri... kesiankan....

tuan punya pun otak macam lembu biarkan lembu mereka melintas sesuka hati...

Abg Din said...

to Azli : lembu tu bukannya beratur...bersepah juga. bila dia dengar deruan enjin kereta di hadapan, baru la dia ke tepi.....

abgdin di belakang ni, ikut aje la bontot kereta tu.....

jadi...lembu tu dgn tidak sengajanya memberi abgdin laluan.

lembu oh lembu.... dijadikan rendang, alangkah enaknya...

:: hayati :: said...

tergelak sy tgk lembu2 tu....haha

dlm kehidupan lembu pn ad trafik jem tp lembu xda pn merungut...(agaknye lerr...hehe)

Abg Din said...

to hayati : nak raya ne dia merungut... sapa la yg nak kea jadi korban ne...hehehe

ekopelancongan said...

salam kembara abg din..

apa je kije itu adalah amanah..

kalo x amanah maka jadik la amah yg dok larikkan anak majikan..

ngee..

Abg Din said...

to eko P : sungguh positive pemikiran mu itu.....

seroja jingga said...

kalo lembu tu lalu
tak leh nak tolong ah
polis pon tak leh control

Abg Din said...

to seroja j: gi panggil pakcik kordi... mintak tolong selesaikan masalah ini..hehehehe

Zyma Saad said...

Salam Abg. Din...

Ya....mmg sesak.
Nafas sy juga sesak tgk kete2 yg sesak tu.

;)

black_mel said...

tension btl kalau sesak2 nie..tmbh2 waktu panas terik..btul2 menguji kesabaran..tp lama2 dh biasa..

Abg Din said...

to zyma : memang sesak tp nak buat camne kena harung la jugak...

to black m : org msia ne kemampuannya dah memuaskan, hingga jln2 raya ne dah sesak dek kenderaan... pujuk minda supaya tidak tension...

--siLEnt_ 5iLh0ueEtte-- said...

sabar kene ade time sesak... senyum sokmo..! hati kite senang, orang pon gembira~ hehe

-tanak sesak, jalan kaki. ngeee

Mawar_berduri said...

Bukan kereta je jem...lembu pun jem...ish...bikin panas je lembu ni...abg Din kasi hon lori cket kat lembu tu...bior die terkejut ..

Abg Din said...

to silent et : ya kena sabar selalu... jalan kaki kena langgar bendul... sakit kaki.. sakit hati...hehehe sabo sokmo...

to mawar : takyah hon... abgdin wat senyum kambing je pada lembu tu.....

Afzainizam said...

Salam Dari kami Warga Kerja http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

kepada semua
Keluarga, saudara mara, sahabat handai, rakan niaga,
pelanggan dan pengunjung blog ini.
Selamat Menyambut Hari Raya Haji Aidil Adha
Selamat Menunaikan Ibadah Korban….

Salam Aidil Adha Dari Mereka Yang Menjadi Tetamu Allah..
"Aku telah menyahut seruanMu untuk menunaikan Haji, wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku ingin mengerjakan Haji, maka permudahkanlah bagiku, maka terimalah ibadat Haji daripadaku, sahaja aku menunaikan ibadat Haji dan berihram dengannya kerana Allah Taala. Telah aku penuhi seruanMu wahai Tuhanku, telah aku penuhi seruanMu, telah aku penuhi seruanMu wahai Tuhanku, tidak ada sekutu bagiMu. Telah aku penuhi seruanMu, sesungguhnya segala puji, segala nikmat dan segala pemerintahan adalah kepunyaanMu, tidak ada sekutu bagiMu. Wahai Tuhanku! Diharamkan bagiMu rambutku dan diriku, jasadku dan semua anggotaku, daripada wangi-wangian dan perempuan serta dari semua perkara yang Engkau haramkan terhadap orang yang berihram, aku mengharapkan pertolonganMu, wahai Tuhan sekelian alam."

Jangan lupa ambil kad ucapan Salam lebaran aidil adha… pilih lah nak mana satu

AHMADSUFI6177 REVO said...

oh pengalaman memandu nie agak mencabar gak ek??? huhuhu...

Abg Din said...

to azli : amin, ok tq.

to sufi : belum lagi kena langgar anjing atau binatang h1n1 hutan tu.... abgdin ada pengalamannnn....

arang67 said...

style gambar2 neh..hahaha..lagi2 lembu2 tuh..

Abg Din said...

to arang : kita korbankan dia....

FRoS Salleh said...

tu la. amik sebelom raya aritu kowt.

Abg Din said...

to Fros : walau macamana pun, dia akan dikorban juga.....