Friday, August 21, 2009

Ponteng Puasa...susah bayar....

22 August 2009 / 1 Ramadhan 1430 - Sabtu

Puasa....

Teringat masa mula-mula belajar puasa. Ada satu haritu....Abg Din belajar berpuasa. Abg Din dengan abang duduk di tepi kolam. Umur Abg Din sekitar 5 tahun dan abang ketika itu sekitar 11 tahun. Masa itu ternampak akan sebatang pokok pisang awak di tepi kolam...
Abg Din cakap dengan abang, " ada pisang masak... ". Abg pula menjawab, " pergilah ambik.... " (pokok pisang tu tak la tinggi masih boleh dicapai, seingat Abg Din). Pisang awak mana lah sedap.....  Kalau dimakan macam tu aje tapi disebabkan puasa, semua boleh jadi sedap. Abg Din pun ambik pisang itu dan makan......
Sejurus Abg Din makan, abg pula berkata , "kan ke puasa......? ". Masa tu Abg Din terpinga-pinga (rupa-rupanya abang Abg Din tu saja nak kenakan Abg Din) .  Not my fault....budak baru belajar......

Lepas tu Abg Din mula berpuasa tika darjah 2 ( darjah 1, mak Abg Din tak bagi puasa ) . Tak pernah ponteng...sehinggalah tingkatan 3.  Abg Din berkawan dengan anak tauke kedai runcit berbangsa Cina...pada bulan puasa tu, pagi-pagi lagi...dia dah goda Abg Din dengan AIS KEPAL dan MEE SEGERA (yg segera-segera aje). Apa lagi...... pontenglah......
 Ada yg tak kenal AIS KEPAL.....
 Mee Segera jenama MaMee......sebelum adanya Maggi.....

Dan dari sejak itu,  Abg Din berniat tahun ini sajalah aku ponteng...lepas itu tidak mungkin (saje je nak rasa org ponteng puasa macamana... ) Dan semenjak itu hinggalah ke hari ini, Abg Din tak pernah ponteng....walaupun apa terjadi....(maklumlah pemandu lori begitu banyak cabaran).

Ayat bekalan semangat untuk Abg Din hingga kini...'tak ada orang mati kerana berpuasa'.

SELAMAT BERPUASA.... Jangan Ponteng.....Nanti susah bayar.....

~ Pinnn pinnnn ( x nak kuat sangat...Ponnn ponnn puasa....hormat sikit ) ~


29 comments:

birU said...

pongggggggggggggg...
lum puasa lagi kan 2day, ekekek

jangan tunjukkan pic ni time puasa taw, nanti ada yg tertelan air liur, makruh! hahahhaah

jangan ponteng2 puasa tau
hehheeh
selamat berpuasa
=)

green said...

selamat berpuase

bgs2..jgn ponteng2..

Zyma Saad said...

Abg Din.....

Amboiiii ais kepal dan mee Mamee gituuuuu.
Masa kecik2, perkara biasa la kalau ponteng2 puasa nihhh. Tapi bila dah besor2 cenggini tak nak puasa gak, luar biasa yg tak boleh diampunkan la.

Jgn ponteng2 puasa, selamat beramal!!!! hihihihi :)

TerubukMasin said...

slmt berpuasa abg din..abg din jgn ponteng2 ekkk..hehehe

Boneka tak sakit said...

puasa bukan nak jaga makan minum je kan abg din! yg susah tu mata tu hahaha..
apa2 hope sgt2 tahun nie terbaek!!!

YEahh!!
Seronok puasa rasa bersatu padu lak!

FIRZA said...

esok nak puasa hari ni nmpak es kepal....nasib baik x nmpak mase bulan puasa........hehehehe.......

selamat bpuasa abg din....semoga mkin murah rezeki di bulan ramadhan....

BELALANG said...

yepiii... selamat berpuasa jugak abg din... ha3
jgn jadi jht cm bllg nie.. hik3
he3
pose penuh... tarawikh pun mesti la penuh kan... hik3
bykkan ibadat di bulan mulia.. he3

KOKON9LOVE said...

Selamat berpuasa bang Din...

Terpinga-pinga apa tu artinya saya tak paham....

Ponteng tu juga apa artinya...

Sejurus saya baca cerita awak saya pahamlah dikit2...tapi tak penuh paham semua....

Okelah bang Din selamat berpuasa...
Semoga puasa di tahun ni kita dapatkan berkah yang berlipat serta di ampuninya dosa2 kita...Amin

Abg Din said...

to all : SELAMAT BERPUASA,also dont forget to flw the rule of puasa........

Silverleaf said...

Selamat verpuasa abg din!!

c-idah said...

malam..bersamalah kita bersahur,
siang..bersamalah kita berlapar,
magrib..bersamalah kita menikmati juadah,

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak
buat abg din sekeluarga..

Angelosanora said...

selamat berposa hu hu..

hua sheng. said...

ingat kan puasa yang yok pagi2 bukak periuk.
hehe.

slmt berpuasa.

=)

cinta lea ixora said...

selamat berpose

Ayah Aiman (A^A) said...

adatlah tu abg din...masa mula nk belajar posa mmg bermcm2 ragam...

apa2 hal pn, AA ucapkn selamat berposa penuh yooo..

kenari said...

Salam Abgdin...slmt bertarawikh mlm ni, bersahur dan berposa esoknye ye.

alhamdulilah ramadan dtg lg

reen said...

selamat berpuasa abng din...
sama2lh kita hayati ramadhan ini ngn pnuh keimanan&keinsafan..

ampun maaf ku pinta andai spnjng prsahabatn ini bisa mngguris atimu...sama ad sngaja@x..

rockmetaller said...

tahun ni pose penuh ye bang.check out kt my blog.ade nama abg din kt selamat pose entry..=)

irfat said...

abg din!!,, da lame la tak tinggal jejak kat sni,,hehehe,,

erm, abg din, ade kad bln puase tuk abg din,, amek yeh,,huhuh,,

selamat menyambut bulan ramadhan,,
=)

queenlyana said...

abg din,
selamat berpuasa Ramadhan yo..!
Semoga amal & ibadah kita semua diterima.

kuIna LadyInRed said...

ais kepal tu mengoda la... huhuhu

skrang jgn ponteng terawih yer...

mae said...

salam Ramadhan abgdin..
lmbt lagi nak berbuka ni...

triple x malaya said...

salam ramadhan dari gua...pisang oh pisang...

Abg Din said...

to all : SELAMAT BERPUASA,also dont forget to flw the rule of puasa........

pinkiss said...

adeh, ais kepal..

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

abg din bulan pose ni still bw lori jgk ke??tak penat??penah tak berbuka pose dlm lori tgh drive??..

Abg Din said...

to pinkiss : kenal ke ais kepal...

to adam : bawak la lori,tidak camne... penat, dahaga, tekak kering, tapi bila tiba waktu berbuka alangkah nikmatnya. biasa berbuka di atas jln raya... kekadang lewat sampai rumah....

Noorhodza said...

Alhamdulillah abg din...TAHNIAH... kita jer yg selalu ponteng puasa kan... itu ler popuan, tak dpt nak dielakkan..

Abg Din said...

to noorhodza : itu tak kira ponteng..