Monday, August 3, 2009

Cover......

Salam,
Ponn Ponnn.....!!!!!  Hai semua...Abg Din kembali memeriahkan suasana. Ada yg rindu tak ?

Maaflah...Abg Din agak sibuk...sibuk dgn kerja harian. Sebenarnya Abg Din terpaksa cover kerja orang lain. Orang itu telah diberhentikan kerja kerana melakukan banyak kesalahan kepada syarikat. Abg Din tahu guna bahasa 'cover' . Melayunya Abg Din tak tahu nak istilah kan apa (macam omputih plak, sedangkan omputih tak guna mcm ni kot) ......tolong wahai cendiakawan semua, terjemahkan bahasa itu....

Hendak dikatakan ambil-alih, tak boleh juga...sebab Abg Din masih tetap melakukan kerja Abg Din. Dalam pada masa yg sama, mengerjakan kerja yg tidak dilakukan oleh pekerja yg telah diberhentikan itu....Almaklum, Abg Din orang lama...jadi syarikat memberi kepercayaan utk menyelesaikan masalah kerja iteww.....bak kata Minah Kiwi!!!!

Contoh : Abg Din seorang....boleh bawa 2 lori. Macam mana tu ?
Itu yg betul-betul sibuk tu....tak dapat nk update blog, hanya sempat jeling2 msg aje...balik rumah, dah pengsannnn....dan rutin harian berjalan seperti biasa keesokan harinya...selagi belum dapat pengganti...kaedahnya....bak kata Minah Kiwi lagi...hihihiiii.....

'Orang itu'....baru seminggu bekerja sudah merosakkan lori dengan melanggar pokok. Majikan memberi peluang dan berbincang kepadanya...dan dia masih diterima bekerja.

Proses membaikpulih lori di bengkel....  Lori ini baru sebulan dihantar ke Puspakom utk pemeriksaan.....

Setelah siap dibaiki sebelum disembur cat.... Syarikat menanggung kerugian sebanyak RM3,200.00

Yang ini pula...cermin sisi asal.

Cermin sisi telah dihilangkan....

'Bumper' lori telah bengkok dengan kecuaian yg dilakukan.....  Selain kesalahan yg dilakukan ini, dia juga suka merungut dan bersyarat...spt : aircond tidak berfungsi, syarikat menyediakannya....lori tiada hiburan, syarikat menyediakan radio baru......dari jam 1300 - 1400, tak boleh telefon....waktu rehat katanyerrr!!! Semua syarat cuba dituruti tetapi dia masih lagi memberi pelbagai alasan utk tidak melakukan kerja dengan baik. Makin dilayan dan disimpan 'orang itu', makin merugikan syarikat....

Inilah di antara kerenah pemandu lori......jika pekerja di bidang lain, beginikah juga kerenahnya ? Mujur kawan-kawan Abg Din, yg lama-lama...masing-masing tahu tugas mereka.

" Pekerja yg dimaksudkan sudah berusia 46 tahun, masih tercari-cari pekerjaan, tidak kekal....dia bertahan bekerja di syarikat kami lebih kurang 2 bulan....". Ada ulasan tak org yg sebegini....? Sampai bila dia akan terus begitu....Bukan nak mengata, sekadar meluahkan perasaan....

P/S: Sorry...entri Abg Din panjang skit ni...sebab dah lama cuti katanyer....hihihiii.

Ponnn ponnn....sampai jumpa lagi !!!

Contest Abg Din tetap berjalan seperti biasa sehingga 13 August 2009...jangan lupa ya kawan-kawan..


32 comments:

pejuangkesan said...

slm abg din..

la..teruk gk pekerja tu..smpi cm tu lori dibwtnya..hehehe..sabar je la..

***"cover".. emmmmm..apa ye???

SyAkuRagi said...

cover = tutup

kujie said...

org mcm tu mentaliti dia yg kena berubah, bkn syarikat yg kena berubah utk dia...

mmg org mcm ni tak kekal lama sbb dia nk kerja ikut kehendak diri sendiri.......suruh je dia buka kompeni sendiri..

hehehehe

dark said...

mntak dewan bahasa dan pustaka melayukan ayat cover tu la abg din..hahaha..penin gak nak cari..hehehehe..bab `org` tu, saya xleh nk komen..hehehe..salam..

AiE bAhRi said...

salam abg din,

Untung majikan dapat pekerja mcm abg din..Alhamdulillah...

buat pekerja yang telah melakukan kesalahan..beringat2 lah..

Mr PenyuBiru said...

cover dlm konteks ni aku rasa pangku kut. kiranya abd din memangku tugas "kawan tu" la.

hmm.. memula keje dah macam² request.kalu jenis pekerja yg tak reti bersyukur ni,elok jgn disimpan lagi.selain menjadi liabiliti kpd sykt,menyusahkan kekawan yg lain jugak.

Abg Din said...

to pk : meemang teruk,tu pasal kena buang, tapi dia masih tidak mengaku kesalahan, dia cakap apa nak tau, " kalau org dan tak suka macam2 lah"

to syakuragi : tutup, bole pakai juga... tutup kerja org....

to kujie : rasa lain lak, biasa kuina,....betul..betul...mula2 majikan bagi peluang sebab tengok dah berumur, kesian, ingat nak la tolong... rupa2nya memang ada mental sikit....eh banyak....lain kali takyah tolong lah org mcm ne... tapi masalahnya... dia belum kerja, mana nak tau bagus ke tak bagus...... buka niaga sendiri? org mcm ne tak kan sedar punya, dah jadi barah.....

Abg Din said...

to dark : ada takyah dbp cari, kwn2 bole dapatkan.... abgdin percaya kwn2 banyak yg pandai2.... abgdin je yg agak lem... sikit...

to aie : ya lah kita tolong majikan.. nanti majikan tentu tolong kita..... kalau majikan mati.. pasti kita ikut mati..... so.. masing2 saling memerlukan.... win win situation....

to mrpenyubiru : ya pangku... agak tepat juga.... pandai mr pb ne ya.... pening abgdin fikirkan....
si beliau tu patut gi kerja bawak lori syarikat yg bole ular.... dtg keja bole minum sampai kul 10pg, abik paper tido dlm lori, kul 1 balik umah, kul 5ptg dtg punch card, atau suruh member.... adakan company yg bole mcm tu....

FIRZA said...

ada jgk orang mcm ni?....lemau!

Abg Din said...

to firza : macam2 ada......

Abg Din said...
This comment has been removed by the author.
kuIna LadyInRed said...

abg din... nie COVER blog minah kiwi ker promote blog dia..

apapun TAHNIAH sbb Abg Din diberi kepercayaan..tp memenatkanlah ya... sabar, sabar.. mungkin ada hikmah..sbb kadang2 tuhan hilangkan matahari utk beri kita pelangi yg indah

kenari said...

Salam Abg Din...baru hari ni dpt baca cerita abgdin...sy pun busy gak ni dgn audit dlm masa 2 minggu ni.

Kalau di jabatan kerajaan, istilah 'cover' tu maknanya "tanggung kerja", dua2 keje kena buat...keje sendiri nk kena buat dan keje "org tu" pun kena buat jugak.

Tapi dibayar "elaun tanggung keje" dgn kelulusan ketua jabatan

biru said...

ponggggggggg

abg dins,
tapi kita kena fikir gak, apa prob dia itew.
ada ke sesapa yg nak kena marah? ada ke sesapaer yg nak kena buang kerja. ada ke sesaper yg nak rosak harta org lain dan bagi org marah?
mayb dia ada masalah lain. dia tak sihat waktu itew? or dia tengah 'weng' waktu itew? or dia 'cuai'?
so, mesti dia ada prob. tanya dia, cuba settle masalah dia. dan suruh dia berubah kan. kehkehkeh...

ingat senang ke nak ubah org kan kan =P

Abg Din said...

to kuina : dua2 pakai jg.... bkn promote dik.. saja gurau... insyalah... akan ku temui sinar di hunjungnya.....hehehe....

to kenari : tanggung kerja pun betul jg..... bayaran elaun? tak dpt di sini harap2 dpt di sana.... apa2lah...

to biru : dah banyak bagi peluang....tp umur sebegitu dia masih tidak kekal.....

ZARA 札拉 said...

wah2~

hebat tu~

:: nurhayati :: said...

betul3..setuju ngn biru.

abgdins said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jard The Great said...

penyubiru pon ade sini rupanya.. ehehe..

salam singgah dari ku// ;p

Abg Din said...

to jard : sapa2 pun bole kesini... abgdin banyak kisah nak cerita.....

Abg Din said...

to zara : hebattttttttt....

to nurhayati : ya betul...

pauhputik said...

pergh camni punya orang pon ada ke

orang dah bagi macam2

bukan nak kerja sungguh

baek sungguh company abang din kerja

sebab leh layan karenah pekerja

Abg Din said...

to pauhputik : itulah kawe pong tak tau nak ghoyak gapo..

BELALANG said...

ermmm xmo gtau ke sape orangnye/?? hi3...
belalang tolong tilik yea

....

owh.. orang nie... belalang kenal orang nie... ha3
gurau je.. =p

Abg Din said...

oOoooooo...

Pak Abu (belalang) jgn suka ketawakan org....ini bukan huruf 'M' ini huruf 'Ha...'

Cuba tilik dlm mangkuk tu lg....

Hahhahahhahaaa.....

manje^lara said...

biaselah perkara utama yg nampak tidak bertanggung jawab.. nasib lori kompeni yg punya.. dia kerja ngan kompeni...

kalau taukey usahawan.. dapat pemandu mcm ni.. tak kopak beg duit ... tak gi tow abg din

ada sesetengah usahawan ..ambik pemandu yg tak berhemah....sentiasa tak cukup nak makan... dalam diam-2 jual minyak dalam hutan....

cukup bulan CABUT LARI dah buat salah.. last-2 taukey usahawan yg tanggung habuan bila chek list minyak melambung....... syarikat tak yakin lg.. last-2 bg kata 2.. sama ade ganti balik duit minyak @ letak lori..... hampeh!!

Abg Din said...

to manje : cakap macam seorang taukey..

:: nurhayati :: said...

emm..ad pengalaman pahit kot dia abgdin.

abgdins said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Abg Din said...

to nurhayati : ya la kot..

rockmetaller said...

sy pon kwn ngn ramai driver,ade gak sorg driver ni. mcm tu la perangai dia.skt tul ati.

dh la kuat menipu.
sabo je la.

Abg Din said...

to rockmetal : suruh dia beli lori & niaga sendiri, nti baru dia tau langit tu tinggi atau rendah....