Tuesday, June 30, 2009

6 Bulan sekali selepas 2 tahun.

Salam....
Maaflah Abg Din agak sibuk kebelakangan ini. Terima kasih kpd yg sudi menziarahi blog abg din... Sejak hari sabtu lalu abgdin sibuk mengemaskinikan lori untuk di hantar ke PUSPAKOM. Bukan fail je kena kemaskini.... lori tu macam fail juga la kan... Pemeriksaan Puspakom hendaklah dilakukan setiap 6 bulan sekali, kecuali lori yg baru...pemeriksaan hanya dilakukan setahun sekali dalam tempoh 2 tahun.



Langkah pertama.... periksa keadaan lori..

Cuci lori dan enjin sekali...


Pastikan tayar berbunga-bunga......... he he he


Kuda belang merah putih, merah kuning serta tanda hadlaju dlm keadaan memuaskan....


Abgdin dtg seawal pagi utk mendapatkan giliran awal... bebaris...... dikenakan bayaran Rm55
sekali pemeriksaan dan tambahan rm25 utk kali kedua jika GAGAL.


Permulaan no. enjin akan diperiksa... mengikut no. yg didaftarkan di geran.


Melalui pemeriksaan asap.....


Brek hadapan......


Brek belakang...... makan nasik ke tak?


Periksa di bawah lori pula.......

Berakhirlah proses pemeriksaan....nampak mudah..memang mudah... menunggu giliran tu yg mengambil masa agak lama, itu belum komputer rosak..... Malaysialah katakan.....


Inilah hasilnya.. lepas 6 bulan nanti kita jumpa lagiiiii.....

Ponn..ponnnnnnnn...!!!!!!!!!

10 comments:

irfat said...

oo,,gitu upenye,,
bnyak pule lori2 yg brator,,hehehe,,
erm,,mmg 6bulan je ke??..
takleh lbeh??...

dark said...

caya ah abg din..mesti ramai dh bukak mata pas bc n3 abg din..klu x, x taw kan kene cek2 6 bln skali nih?hehehe..salam..saye br start tanam bang din nenas tu..baru beli tanah bakar..hehehe..

Abg Din said...

to irfat : klu lebih 6 bln,nanti lori tidak selamat untuk di gunakan...itulah kata kerajaan...

to dark : tahniah! napa la buang duit beli tanah bakar... buat je sendiri tanah bakar tu... kalau rajin siram air buangan ikan yg telah direndam semalaman.... atau air beras...

kayteeze said...

Ooo...baru tahu....

Tak pernah tengok cara2 pemeriksaan ni.. 6 bulan yek... hmm... untuk keselamatan pemandu dan orang ramai juga...

Abg Din said...

To Kayteeze: pandai adik abg!!!

kenari said...

Gitu ke keje org2 kat Puspakom tu, baru sy tau. Sebut tentang menunggu giliran tu...kat mana2 pun sama je, hspital ke, pej pos ke...tungguuuuu

dotblogspotdotkom said...

bab menunggu nih lah.. tak tau le pakcik nak kata... maaf tulis la.. kalau mana² berurusan dengan gomen nih... memang macam tu la... BADI kot...

buat le teknologi secanggih mana.. tapi atitude tetap juga sama...

jarang sgt dapat servis yang memuaskan... semua nye kene tahap SABAR yang tinggi...

tak tunggu kalu ...memang tak lulus @ x kan dapat perkhidmatan yg kita hdk..sbb tiada pilihan...

Abg Din said...

to kenari : 'ku tunggu dan menunggu kabar dari mu sayanggg' lagu kak pah dolu dolu.....

to dotblog : undilah pati mana pun, serupa gak.... i luv malaysia.

puspawarna said...

ummm....kne brator jgak erk...
mcm kt bank gi2 dah...
hik2....

Abg Din said...

To Puspa: mesti kena beratur....